Nke GYROPILOT 2 automaattiohjausjärjestelmä purjeveneisiin

Maailman paras automaattiohjain!

Esimerkiksi 29.11.2006 käynnistyneessä huippuraskaassa 3500 nm (6500 km) yksinpurjehduskisassa Atlantin yli jopa 60% kilpailijoista käyttää Nke-merielektroniikkaa.
Huom! Autopilotti ajaa yli 90% ajasta pitkissä yksinpurjehduskisoissa kelissä kuin kelissä!!!

Järjestelmän Gyropilot Graphic -hallintalaitteeseen voidaan tuoda pelkillä Nke-aktiiviantureilla kaikkea mitattavaa dataa ilman muita näyttöjä. Nke-näyttöjä voidaan lisätä verkkoon rajaton määrä malleista riippumatta ja kaikkia näyttöjä voidaan haluttaessa ohjata yhdellä kaukosäätimellä jopa langattomasti. Saatavana automaattisella Mies-Yli-Laidan -hälytyksellä varustettuja kaukosäätimiä ym. Kysy lisää!

Työyksikön erillisen hydraulipumpun ansiosta työyksikkö vie erittäin vähän tilaa leveyssuunnassa. Työyksikkö on myös merialumiinirunkoisena erittäin kevyt, jolloin veneen perään ei kerry ei-toivottua ylimääräistä painoa. Samoin hydraulipumppu voidaan tuoda edemmäksi.

GYROPILOTIN OMINAISUUKSIA

Gyrometri korjaa Fluxgate-kompassin antamaa dataa kun sen tieto on häiriintynyt aluksen liikkeistä. Tämän takia Gyropilot ohjaa heti suoraan oikeaa kurssia, kun muut automaattiohjaimet jatkavat vielä hetken väärään kurssiin ennen korjausta.

Vesitiiveys on todistettu kaikentyyppisissä aluksissa. Kiitos tästä kuuluu sen erittäin tiiviille rakenteelle. Sinun ei koskaan tarvitse kohdata ongelmia mitkä johtuvat kuivuneista liitoksista jotka vuotavat auringon ja suolan takia.

Asetukset mahdollistavat sinun ottavan kaiken mahdollisen irti autopilotistasi. Esimerkiksi voit säätää tuulensuunnan vaimennuksen tuulimoodissa 0.5 sekunnista 2 minuuttiin 8 sekuntiin, jotta voit sovittaa automaattiohjauksen eri tuulille pysyäksesi aina parhaalla kurssilla. Veneen nopeustietoa käytetään jatkuvasti kurssitietokoneessa jotta autopilotti tekee vain tarpeelliset liikkeet. Mikäli nopeustietoa ei ole saatavilla voit kuitenkin asettaa veneen keskinopeuden parhaan ohjattavuuden saamiseksi.

TEKNISET TIEDOT LYHYESTI:

Gyropilot Graphic hallintalaite:
- Käyttöjännite: 10 - 16 V
- Virrankulutus: 30 mA ilman taustavaloa ja 50 mA valo päällä
- Tiiveys: IP67
- Paino: 740 g kaapeli mukaanluettuna
- Verkkokaapeli: Ø 5.8 ± 0.3 mm; paino: 50 g/m
- Mitat (k x l x s): 118 x 181mm x 32.5 mm
- Käyttökielet: Englanti ja Ranska
- Käyttölämpötila: -10°C - +50°C
- Säilytyslämpötila: -20°C to +60°C
- Vaakakatselukulma: enemmän kuin 120°
- Pystykatselukulma: enemmän kuin 90°
- Kaapelin pituus: 5m

Kurssitietokone:
- Käyttöjännite: 10 - 16 V tai 20 -28 V
- Tiiiveys: IP67
- Paino: 1 kg kaapeli mukaanluettuna
- Mitat (k x l x s): 210 x 134 x 42 mm
- Käyttölämpötila: -10°C - +50°C
- Säilytyslämpötila: -20°C to +60°C

Järjestelmäpakettiin kuuluu:
- Gyropilot Graphic monitoiminäyttö
- Gyropilot2 kurssitietokone sisäänrakennetulla gyroanturilla
- sähköhydraulinen työyksikkö suurella työnnöllä ja erittäin pienellä virrankulutuksella.
- 12V/12V konvertteri puskuroimaan virtaa veneen muiden laitteiden aiheuttamilta jännitelaskuilta
- dataverkkoa veneen sähköjärjestelmän jännitepiikeiltä suojaava virtasuodatin
- kompassianturi
- peräsinkulma-anturi
- dataverkon kytkentärasia
- 15 m dataverkkokaapelia

Nke GYROPILOT 2 langaton kauko-ohjain Mies-Yli-Laidan -hälytyksellä

Kevyt ja ergonomonen langaton kaukosäädin Gyropilot-autopilotille automaattisella Mies-Yli-Laidan toiminnolla

Olitpa sitten ruorissa, mastolla tai keulassa mahdollistaa tämä langaton kaukosäädin autopilotin hallitsemisen. Voit vaihtaa kurssia, vaihtaa halssia tai muuttaa asetuksia. Voit myös hallita järjestelmään liitettyjä näyttöjä ja vaihtaa niissä näkyviä tietoja. Signaali vastaanotetaan Nke:n Topline Bus -tietoverkkoon liitettävän vastaanotinyksikön avulla.

Mies-Yli-Laidan -tilanteessa järjestelmä laukaisee äänihälytyksen ja näytöistä ilmenee suuntima ja etäisyys Mies-Yli-Laidan -tapahtumapisteeseen.

Mikäli vene on jäänyt ilman kontrollia, seuraava prosessi tapahtuu:
- Jos veneesi on varustettu Nke tuulianturilla, autopilotti nostaa veneen automaattisesti "piihin"
- Mikäli tuulianturia ei ole, autopilotti ajaa peräsimen rajoittimeen toiselle puolle missä se MOB-hälytyksen sattuessa oli.

Halutessasi voit liittää samaan vastaanotinyksikköön miehistölle sekä esim. lapsille tai kotieläimille tarkoitettuja Nke Crew Transmitter -hätälähettimiä (8 kpl maksimissaan) jotka laukaisevat saman prosessiin jouduttuaan yli 25 metrin päähän veneen vastaanottimesta. Mahdollista ohjelmoita yksinpurjehdus- tai miehistöpurjehdusmoodi.

TEKNISET TIEDOT:

Lähetin
- Virtalähde: 3.6 V lithium-paristo. Paristonkesto 1-3 vuotta
- Tiiveys: IP68
- Paino: 65 g
- Käyttölämpötila: -10°C - +50°C
- Säilytyslämpötila: -20°C - +60°C

Vastaanotin
- Kantama: 25 metriä
- Tiiveys: IP20. Ei vesitiivis.
- 3 metrin datakaapeli
- Paino: 260 g
- Käyttölämpötila: -10°C - +50°C
- Säilytyslämpötila: -20°C - +60°C

Ulkoantenni
- Tiiveys: IP68
- 6 antennikaapeli BNC-liittimellä
- Paino: 270 g kaapeleineen
- Käyttölämpötila: -10°C - +50°C
- Säilytyslämpötila: -20°C - +60°C